Δημιουργία ψηφιακών δήμων

21-5-thumb-medium.jpg

Ο «Καλλικράτης» θα αναδείξει ως κυρίαρχη μορφή στη διοικητική μεταρρύθμιση τον ψηφιακό δήμο. Ο στόχος είναι αντί να πηγαίνει ο πολίτης στις διοικητικές δομές του δήμου, να τον βρίσκουν εκείνες στο χωριό του, τη γειτονιά του, ακόμα και το σπίτι του.
Ετσι κανείς δεν θα ενδιαφέρεται αν η έδρα του δήμου είναι στη δική του περιφέρεια, αφού η πρόσβαση στις υπηρεσίες θα είναι άμεση μέσω διαδικτύου, και όχι μόνον.
Οι νέες δυνατότητες για τον δημότη-πολίτη είναι:
ΔΗΜΟΤΙΚΟ e-ΚΕΠ
Χίλια και πλέον ΚΕΠ αρκούν; Δεν αρκούν. ΚΕΠ παντού, είναι το σύνθημα του προγράμματος «Καλλικράτης». Δημιουργούνται μικρά και αποτελεσματικά Δημοτικά e-ΚΕΠ σε κάθε χωριό, σε κάθε γειτονιά, ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης που υπάρχουν σε επίπεδο περιφέρειας ή δήμου. Ο στόχος είναι αυτά τα καταστήματα να έρθουν όσο πιο κοντά γίνεται στον πολίτη.
ΚΑΡΤΑ ΔΗΜΟΤΗ
Κάθε δημότης θα έχει τη δική του διοικητική κάρτα. Θα ονομάζεται κάρτα του δημότη και θα αποτελέσει το προοίμιο της έξυπνης κάρτας του πολίτη, που θέλει να θεσπίσει η κυβέρνηση. Με αυτή την κάρτα, πολίτες και διοίκηση είναι δυνατόν να περάσουν επιτέλους στην αυτόματη εξυπηρέτηση, λόγου χάριν για την έκδοση απλών πιστοποιητικών· υπάρχει όμως και μια ακόμα διάσταση, αυτή της συμμετοχικής δημοκρατίας, με τη διευκόλυνση μέσω της κάρτας σε διαδικασίες ψηφοφορίας των πολιτών για μια σειρά από θέματα, π.χ. τοπικά δημοψηφίσματα.
ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΩΡΕΣ
Σύνδεση ον λάιν με τις υπηρεσίες του κράτους 24 ώρες την ημέρα, 7 μέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες τον χρόνο... Μοιάζει με διαφήμιση; Μπορεί πάντως να γίνει πραγματικότητα. Πώς; Με την κάρτα που λέγαμε ότι θα έχει, κάθε δημότης μπορεί να απευθύνεται στα «δημοτικά ΑΤΜ», τα μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης που θα είναι εγκατεστημένα στα δημοτικά e-ΚΕΠ. Την υπηρεσία αυτή παρέχουν ήδη οι τράπεζες στους πελάτες τους για οικονομικές συναλλαγές.
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Υπάρχουν δημότες που δεν μπορούν να μετακινηθούν. Γι' αυτούς θα εγκαινιαστεί ένας νέος θεσμός, το πρόγραμμα «Διοικητική Βοήθεια στο σπίτι», ιδιαίτερα χρήσιμος για τους ηλικιωμένους. Ενας υπάλληλος που θα ονομάζεται «πολυδύναμος» και θα έχει θέση δημοτικού ανταποκριτή, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, θα εξυπηρετεί τους κατοίκους που το χρειάζονται στο σπίτι τους.
Οι δήμοι μπαίνοντας στη νέα εποχή θα ομαδοποιήσουν τις υπηρεσίες που παρέχουν στους πολίτες σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: τις οικονομικές συναλλαγές, την πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες και τις διοικητικές πληροφορίες που δίνει ο δήμος σε άλλους φορείς του κράτους για τον πολίτη.
Κοινωνικές υπηρεσίες:
Οι δήμοι παρέχουν υπηρεσίες σε επίπεδο αθλητισμού, υγείας, πρόνοιας, παιδείας, πολιτισμού στους δημότες τους. Αυτές οι υπηρεσίες θα βελτιωθούν με διαδικασίες ηλεκτρονικής εγγραφής. Τα ραντεβού μπορούν να προσδιορίζονται μέσω τηλεφώνου ή διαδικτύου, ώστε να αποκλείονται έτσι και αδιαφανείς παρεμβάσεις τρίτων.
Ηλεκτρονικές οικονομικές συναλλαγές:
Οι δήμοι συνεργάζονται με τις τράπεζες και τις άλλες κρατικές υπηρεσίες (π.χ. υπουργείο Εσωτερικών, Οικονομικών, Υγείας, Πολεοδομίες) για να αυτοματοποιήσουν τις διαδικασίες μέσω των οποίων εκτελούν οικονομικές συναλλαγές με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Ο δήμος εγκαθιστά επίσης την ηλεκτρονική επικοινωνία ανάμεσα στις υπηρεσίες του, ώστε να μη χρειάζεται ο πολίτης να μεταφέρει έγγραφα προς υπογραφή από τη μια υπηρεσία στην άλλη. Τα έγγραφα διακινούνται εσωτερικά με την ευθύνη της υπηρεσίας του Δήμου.
Συνεργασία δήμου με τρίτους για διοικητικές πληροφορίες
Οι δήμοι συνεργάζονται με τους φορείς του Δημοσίου, που είναι και οι τελικοί αποδέκτες των πιστοποιητικών που παρέχουν. Ετσι θα δημιουργηθεί αυτόματα μια αλυσίδα διακίνησης εγγράφων χωρίς να υπάρχει επιβάρυνση του πολίτη. Υποχρεωμένος να παρέχει τα δεδομένα των μητρώων, τις διοικητικές πληροφορίες που εκδίδει σε άλλες υπηρεσίες, σε τρίτους εξουσιοδοτημένους φορείς (συμπεριλαμβανομένων και των ΚΕΠ), είναι ο ίδιος ο δήμος, και αυτός είναι που αναλαμβάνει και διοικητικά την ευθύνη από την αρχή μέχρι το τέλος.