Ο νέος αλγόριθμος του Facebook: Τα μυστικά του και πως μπορείς να τον χρησιμοποιήσεις αποτελεσματικά



Ο αλγόριθμος
Ο αλγόριθμος του Facebook, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο μας παρουσιάζονται αυτά που διαβάζουμε, βρίσκεται σε μια φάση διαρκούς εξέλιξης, με απώτερο σκοπό την δημιουργία μιας όλο και πιο βελτιωμένης εμπειρίας για τον τελικό χρήστη. Αναλύω τι πρέπει να ξέρετε.

Ο νέος αλγόριθμος
Είναι λίγες οι φορές που οι αλλαγές που έχουν γίνει στον αλγόριθμο έχουν προκαλέσει τόσο ενδιαφέρον και συζήτηση, όσο οι πιο πρόσφατες.
Οι αλλαγές εστιάζουν στις λεγόμενες “ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις”. Με αυτές το Facebook έχει αρχίσει να ευνοεί δημοσιεύματα με μεγαλύτερη αξία για τον τελικό χρήστη, όπως αυτά που προέρχονται από οικογένεια και φίλους.

Πως δουλεύει ο αλγόριθμος αλλα και η ροή πληροφοριών στο Facebook (2018).
Όταν ο χρήστης επισκέπτεται τo Facebook, υπάρχουν μια σειρά απο υποψήφια δημοσιεύματα που έχουν τη δυνατότητα να προβληθούν στον τοίχο του. Ο έξυπνος αλγόριθμος επιλέγει και παρουσιάζει αυτά τα δημοσιεύματα με τα οποία ο τελικός χρήστης έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να αλληλεπιδράσει.
Στο πρόσφατο σεμινάριο του Facebook, η ομάδα τους χώρισε τον αλγόριθμο σε 4 πολύ απλά μα βασικά κομμάτια:
Κατάλογος (διαθέσιμο περιεχόμενο)
Σήματα/ ενδείξεις (πληροφορίες σχετικές με το περιεχόμενο)
Προβλέψεις (πληροφορίες σχετικές με το χρήστη)
Συνολικό σκορ
Αυτοί οι 4 παράγοντες κλειδιά του αλγόριθμου, έχουν σαν στόχο να προσφέρουν μια συνολικά βελτιωμένη εμπειρία στον τελικό χρήστη.
Τα σήματα είναι αυτά στα οποία μπορούμε να εστιάσουμε εμείς, σαν εταιρείες ή διαφημιστές, με στόχο να κάνουμε ορατό το περιεχόμενο που προσφέρουμε σε μεγαλύτερο κομμάτι των χρηστών του Facebook.
Στο παρελθόν το Facebook έχει αξιολογήσει μια σειρά απο σήματα για να καθορίσει ποιες δημοσιεύσεις θα εμφανίζονται στους χρήστες:
Ο λόγος που το Facebook θέτει σε προτεραιότητα τις δημοσιεύσεις που προέρχονται απο φίλους και συγγενείς είναι επειδή θεωρεί πως η σχέση ατόμου με άτομο είναι πιο δυνατή και ουσιώδης από τη σχέση ατόμου-σελίδας.
Με άλλα λόγια το περιεχόμενο που προέρχεται από φίλους και συγγενείς τείνει να δημιουργεί μια πιο “ζωντανή” αλληλεπίδραση στους χρήστες.
Αντί να εστιάζουμε στο τι κάνει το περιεχόμενο πιο δημοφιλές και άξιο προσοχής, θα πρέπει να εστιάσουμε στο τι είναι αυτό που κάνει το περιεχόμενο πιο προσωπικό και πρόσφορο για συζήτηση.
Η βαθύτερη κατανόηση των πιο σημαντικών σημάτων και παραμέτρων αξιολόγησης που λαμβάνει υπόψιν του ο αλγόριθμος του Facebook, αποτελεί το πρώτο βήμα για τη δημιουργία αποτελεσματικού περιεχομένου.

Ο αλγόριθμος του Facebook και οι πιο σημαντικοί παράγοντες αξιολόγησης που χρησιμοποιεί
Στην προσπάθεια μας να κατανοήσουμε καλύτερα τo είδος του περιεχόμενου που αναδεικνύει ο αλγόριθμος του Facebook, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τη διάκριση ανάμεσα σε “ενεργές” και “παθητικές” αλληλεπιδράσεις. 
Ενεργές αλληλεπιδράσεις όπως μοίρασμα, σχόλια και αντιδράσεις τείνουν να έχουν πολύ περισσότερο βάρος απο παθητικές αλληλεπιδράσεις όπως κλικάρισμα ή απλές θεάσεις.
Σχόλια

Το νούμερο ένα σήμα για τον αλγόριθμό του Facebook εν έτη 2018 είναι τα σχόλια.
Όπως έγραψε ο Adam Moseri τον Ιανουάριο:
Δημοσιεύσεις σελίδων που δημιουργούν συνομιλίες ανάμεσα σε κόσμο θα εμφανίζονται υψηλότερα στον τοίχο πληροφοριών του Facebook. Για παράδειγμα, οι ζωντανές αναμεταδόσεις συχνά οδηγούν σε συζητήσεις ανάμεσα στους θεατές και δέχονται 6 φορές πιο πολλές αλληλεπιδράσεις από τα κανονικά βίντεο.

Μοίρασμα (shares)
Αμέσως μετά και δεύτερο σε σημαντικότητα σήμα έρχεται το μοίρασμα.
Δύο είδη μοιράσματος
Το μοίρασμα συνδέσμων ή περιεχομένου μέσα στο messenger
Αλληλεπίδραση σε μια δημοσίευση απο σελίδα που μοιράστηκε ένα φίλος
Με άλλα λόγια το Facebook αξιολογεί ως εξίσου σημαντικές δημόσιες αλλα και ιδιωτικές δημοσιεύσεις.
Ένα ακόμα στοιχείο κλειδί που θα πρέπει να κατανοήσουμε είναι πως δεν είναι πλέον αρκετό το μοίρασμα μιας δημοσίευσης. Το Facebook στοχεύει να αναδεικνύει δημοσιεύσεις οι οποίες εμπνέουν συζήτηση ανάμεσα σε φίλους. 
Για παράδειγμα αν μοιραστώ μια δημοσίευση απο μια επαγγελματική σελίδα και οι φίλοι μου αρχίσουν να κάνουν σχόλια απο κάτω, τότε αυτή η δημοσίευση θα συνεχίσει να εμφανίζεται και σε άλλο κόσμο, αυξάνοντας την απήχησή της.
Αν όμως μοιραστώ μια δημοσίευση απο μια επαγγελματική σελίδα και δεν δεχθεί κανένα σχόλιο ή αντίδραση απο τους φίλους μου, τότε η δημοσίευση αυτή θα αρχίσει να χάνει έδαφος και να πέφτει απο τον αλγόριθμο του Facebook.

Αντιδράσεις (Like, Sad κλπ)
Το τρίτο και επίσης σημαντικό σήμα που υπολογίζει ο αλγόριθμος του Facebook είναι οι αντιδράσεις.
Αν και όχι το ίδιο δυνατή παράμετρος, όσο τα σχόλια και τα shares οι αντιδράσεις θεωρούνται ένα είδος “ενεργής αλληλεπίδρασης” και μπορούν να βοηθήσουν μια δημοσίευση να φτάσει σε περισσότερο κόσμο.
Όπως είναι φυσικό, δεν μπορούμε να περιμένουμε πως όλοι οι χρήστες θα μοιραστούν και θα κάνουν σχόλια στις δημοσιεύσεις μας, γι αυτό και οι αντιδράσεις αποτελούν έναν επιπρόσθετο τρόπο που έχει επιλέξει το Facebook για να κρίνει την ποιότητα του περιεχομένου.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη δήλωση που έκανε ο Mark Zuckerberg, η ποιότητα είναι ένας καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας των αναρτήσεων μας:
"Η έρευνα δείχνει πως η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να συνδεθούμε με ανθρώπους που μας ενδιαφέρουν, μπορεί να μας αποφέρει σημαντικά ωφέλη. Είναι δυνατό να νιώσουμε μεγαλύτερη σύνδεση και λιγότερη μοναξιά, ενώ αυτό πάντα συνδέεται με μια μακροχρόνια κατάσταση χαράς και ευεξίας. Σε αντίθεση, η παθητική κατανάλωση άρθρων και βίντεο – ακόμα κι αν αυτά είναι ενημερωτικού χαρακτήρα- μπορεί να μην είναι και τόσο ωφέλιμη."
Mark Zuckerberg

Τι πρέπει να κάνουν οι διαχειριστές σελίδων για να πετύχουν στο Facebook το 2018
Τι ισχύει:
Περιεχόμενο που αναδεικνύει ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις, έχει καλύτερα αποτελέσματα από περιεχόμενο που έχει σαν στόχο μόνο την πώληση.
Οι επαγγελματικές σελίδες θα δουν μια μείωση στην απήχηση, χρόνους θέασης και γενική επισκεψιμότητα. Τα αποτελέσματα βέβαια είναι πάντα σχετικά με την ποιότητα του περιεχομένου.
Στους επόμενους μήνες θα συνεχίσουν να γίνονται αναβαθμίσεις στον αλγόριθμο του Facebook.

Εστίαση σε περιεχόμενο που συνδέει ανθρώπους
Η εστίαση σε περιεχόμενο που συνδέει τους χρήστες μέσα απο “ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις” αποτελεί μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη δημιουργία περιεχομένου πλέον.
Αντί να δημιουργούμε εταιροκεντρικό περιεχόμενο με το οποίο ο κόσμος ενδέχεται να διαδράσει, θα πρέπει να προσανατολιζόμαστε προς τη δημιουργία ανθρωποκεντρικού περιεχομένου, το οποίο έχει τη δυνατότητα να κινητοποιήσει το συναίσθημα, ενεργοποιώντας σχόλια και μοίρασμα από τους χρήστες.
Η δημιουργία ανθρωποκεντρικού περιεχομένου, προυποθέτει βαθύτερη κατανόηση του κοινού μας:
Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει το κοινό μας;
Τι παρακινεί το κοινό μας;
Τι είναι αυτό με το οποίο το κοινό μας αγαπά να αλληλεπιδρά;
Τι είναι αυτό για το οποίο το κοινό μας ενδιαφέρεται;
Κάθε ξεχωριστή δημοσίευση που μοιραζονται στο Facebook εξυπηρετεί έναν συγκεκριμένο στόχο:  να εγείρει το συναίσθημα του κοινού στο οποίο απευθύνονται με αποτέλεσμα να ξεκινήσει μια συζήτηση ή να μοιραστεί το περιεχόμενο με άτομα τα οποία μπορεί να το βρουν ενδιαφέρον.
Δημοσίευση περιεχομένου που δημιουργεί ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις με οργανικό τρόπο
Υπάρχουν ορισμένα είδη περιεχομένου που έχουν την τάση να δημιουργούν πιο εύκολα “ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις” ανάμεσα στους χρήστες. Το βίντεο και κυρίως το live video (facebook live) είναι ένα απο αυτά, και μπορεί να αποτελέσει κλειδί για μια επιτυχημένη στρατηγική στο Facebook. 
Σε μια πρόσφατη συνέντευξη του, ο Adam Mosseri προσέφερε μια πολύ ενδιαφέρουσα στατιστική πληροφορία σχετικά με τη ροή πληροφοριών στο Facebook:
Τα Facebook live videos οδηγούν συχνά σε συζητήσεις του χρήστες στο Facebook. Στην πραγματικότητα, τα ζωντανά βίντεο έχουν κάτα μέσο όρο έξι φορές περισσότερες αλληλεπιδράσεις απο αυτές που έχουν τα κανονικά βίντεο. Πολλοί δημιουργοί που δημοσιεύουν βίντεο στο Facebook, εγείρουν συζητήσεις ανάμεσα στο κοινό τους, όπως συμβαίνει και με τις δημοσιεύσεις επωνύμων.

Ενεργοποίηση συγκεκριμένων κοινοτήτων μέσα απο τα Facebook groups
Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άτομα παγκοσμίως χρησιμοποιούν groups στο Facebook.
Οι ομάδες αποτελούν τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για τη δημιουργία και συντήρηση ενεργών κοινοτήτων γύρω απο ιδέες και θέματα που κινούν στους χρήστες τους το ενδιαφέρον.
Είτε σχετίζεται με διαφήμιση, ταξίδια, μόδα ή και οτιδήποτε άλλο, υπάρχει πάντα μια μεγάλη μερίδα ατόμων που είναι έτοιμη να συνδεθεί με άλλα άτομα που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα.